عفونت گوش نوزاد شش ماهه

عفونت گوش ,عفونت گوش کودکان,عفونت گوش میانی,عفونت گوش و گلو,عفونت گوش و سرگیجه,عفونت گوش میانی در بزرگسالان,عفونت گوش سگ,عفونت گوش میانی,عفونت گوش در بزرگسالان,عفونت گوش در نوزادان,عفونت گوش کودکان درمان گیاهی,عفونت گوش کودکان طب سنتی,عفونت گوش کودکان دارو

عفونت گوش

توضیحاتی در مورد عفونت گوش

عفونت گوشها به‌علت عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی‌ِ اثرگذار روی گوش میانی (قسمت‌هایی از گوش که در پشت پرده‌ی گوش قرار دارند) بروز می‌کند. این بیماری شایع، با التهاب و تجمع مایعات در گوش میانی همراه است و ممکن است بسیار دردناک باشد. عفونت‌ گوش به دو دسته‌ی حاد و مزمن تقسیم می‌شود. دوره‌ی عفونت حاد گوش، کوتاه اما دردناک است. عفونت‌های مزمن گوش به دفعات مکرر بروز می‌کنند یا اصلا رفع نمی‌شوند. این نوع عفونت‌های مزمن ممکن است صدماتی دائمی به گوش میانی و داخلی وارد کنند.

عفونت گوش در کودکان

یکی از معمول ترین و رایج ترین بیماری های دوران کودکی، عفونت گوشها می باشد. امارها نشان می دهد بیش ترین دلایل ارجاع کودکان به پزشک در زیر دو سال، عفونت گوش میانی می باشد. عفونت گوشهای میانی را به نام اوتیت میانی می شناسند. در 60 درصد موارد اوتیت میانی به صورت خود به خود درمان می شود اما اگر درمان نشود ممکن است صدمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. بعضی از کودکان به صورت ذاتی مستعد اوتیت مدیا هستند که از نشانه های ان می توان به شش بار ابتلاء به بیماری در زیر شش ماهگی دانست.

علت عفونت گوش

عفونت گوشها زمانی بروز می‌کند که قسمتی از گوش به نام «شیپور استاش» متورم یا مسدود شده باشد و مایعاتی در گوش میانی جمع شده باشد. شیپور استاش به لوله‌های کوچکی گفته می‌شود که از هردو گوش مستقیما به پشت گلو راه دارند.

علل عفونت گوش

آلرژی‌ها؛ سرماخوردگی‌؛ عفونت‌های سینوسی؛ مخاط اضافی؛ کشیدن سیگار؛ عفونت و تورم آدنوئید یا همان لوزه سوم (بافتی در نزدیکی لوزه‌ها که باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا را به دام می‌اندازد)؛ تغییرات فشار هوا.

نشانه های عفونت گوش

عفونت گوش معمولا به خاطر تجمع باکتری ها یا ویروس ها در گوش میانی اتفاق می افتد و در کودکان بیشتر از افراد بالغ شایع است. برخی فاکتورها که می توانند عفونت گوش را بدتر کنند عبارتند از آلرژی غذایی، کمبود مواد مغذی، عفونت در دستگاه تنفسی و انباشته شدن موم گوش. نشانه های عفونت گوش علاوه بر تجربه درد در گوش ها شامل حالت تهوع، سردرد و درد در بالا تنه به همراه تب است. برخی افراد همچنین با خوابیدن مشکل پیدا می کنند.

سیر و درمان عفونت گوش

یک حبه سیر بردارید و پوستش را بکنید. مطمئن شوید تمیز است. در سوراخ گوشتان قرارش دهید. وقتی یک حبه سیر انتخاب می کنید، ابتدا سایزش را چک کنید تا مطمئن شوید داخل گوشتان جا می شود یا خیر. با اینکه درد و التهاب در عرض چند دقیقه از بین می رود توصیه می کنم بگذارید یک شب داخل گوش بماند. پخش شدن گرما را داخل گوش خود حس می کنید. این روش همچنین برای بهبود سردرد و کاهش دمای بدن نیز به کار می رود. اگر از تب بالا رنج می برید، سیر را به برش های ضخیم تقسیم کنید و مدتی در سرکه سیر بخیسانید. این محلول را داخل گوش خود قرار دهید و روی پا ماساژ دهید. تب در عرض چند دقیقه از بین خواهد رفت. سیر همچنین برای تسکین سرفه مداوم مورد استفاده قرار می گیرید. با این روش می توانید توسط سیر برای خود شربت ضد سرفه درست کنید: ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری عسل ( ترجیحا عسل طبیعی ) و یک حبه سیر بردارید. سیر را پوست بگیرید و به برش های نازک تقسیم کنید. هر دو را داخل مخلوط کن قرار دهید و میکس کنید. کاسه را با یک بشقاب یا فویل آلومینیومی بپوشانید. یک شب بگذارید در دمای اتاق بماند. صبح روز بعد از این ترکیب بخورید و هر دو ساعت یکبار از آن میل کنید. این روش برای درمان سرفه و سرما خوردگی فوق العاده تاثیر گذار است.سیر دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده طبیعی است که در درمان عفونت گوش بسیار موثر است . دو قاشق غذاخوری روغن سیر را با دو قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن خردل بپزید تا رنگ آن سیاه شود سپس هنگامی که گرم است دو قطره الی چهار قطره از این روغن را برای گوش آلوده به عنوان قطره گوش استفاده کنید همچنین شما می توانید دو یا سه قاشق سیر تازه را به مدت 5 دقیقه درون آب بجوشانید و سپس آنها را له کرده و نمک به آن اضافه کنید سپس این مخلوط را به پنبه یا پارچه تمیز آغشته کنید و سپس درون گوش خود قرار دهید روش دیگر مصرف دو تا سه حبه سیر خام روزانه برای سرعت بخشیدن به روند بهبود

نمک و درمان عفونت گوش

نمک احتمالا در خانه به راحتی برای درمان عفونت گوش در دسترس است . یک فنجان نمک در یک ظرف آب برای چند دقیقه حرارت دهید یا می توانید از ماکروویو نیز استفاده کنید سپس یه پارچه درون این محلول قرار دهید و پارچه را گره بزنید در سپس به مدت 10 دقیقه این پارچه گره زده را درون گوش خود قرار دهید هر بار که لازم است این روش را تکرار کنید این روش به کاهش تورم و درد شما کمک می کند

علت عفونت گوش میانی

عفونت مزمن در گوش میانی موجب کاهش شنوایی می‌شود که عدم درمان آن موجب می‌شود عفونت به بخش‌های مغز، مخچه و مننژ سرایت و عوارض دیگری را ایجاد کند. وی ادامه داد: معمولا شایع‌ترین علت ایجاد این عفونت حاد گوش میانی، بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی است که در این شرایط گوش به شدت دچار درد، تورم و التهاب می‌شود و معمولا با تب همراه است. به دنبال این عارضه، عصب تعادلی گوش داخلی نیز ملتهب خواهد شد. التهاب عصب تعادلی گوش نیز عوارضی مانند سرگیجه در فرد ایجاد می‌کند. عفونت گوش میانی، این بیماری بیشتر در سن کودکی و خردسالی و در فصول سرد سال شایع تر است و به دنبال سرماخوردگی که اغلب ویروسی و یا باکتریایی است، عفونت گوش میانی اتفاق می افتد.

عوامل خطرزا در عفونت گوش کودکان

عفونت گوشها در کودکان خردسال شایع‌تر است، چرا که شیپورهای استاش در این گروه سنی کوتاه‌تر و باریک‌ترند. نوزادانی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند، در مقایسه با دیگر همسالان‌شان که از سینه‌ی مادر شیر می‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش قرار دارند. همچنین کسانی که اخیرا عفونت گوش را تجربه کرده‌اند، احتمال دارد باز هم به آن دچار شوند. سایر عواملی که خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهند، عبارتند از: تغییرات ارتفاع؛ تغییرات آب‌وهوایی؛ قرارگیری در معرض دود سیگار؛ استفاده از پستانک.

علائم عفونت گوش

برخی از شایع‌ترین علائم عفونت گوشها عبارتند از: درد خفیف یا احساس ناراحتی در داخل گوش؛ احساس فشار مداوم در داخل گوش؛ ترشحات چرک‌مانند از گوش؛ ناشنوایی. این علائم ممکن است پایدار یا مقطعی باشند و در یک یا هردو گوش حس شوند. شدت درد معمولا در عفونت‌هایی که هردو گوش را درگیر می‌کنند، بیشتر است. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که علائم عفونت حاد گوش نسبت به علائم عفونت‌های مزمن، بیشتر قابل شناسایی باشند. ضمنا مشاهده‌ی تب یا علائم عفونت گوش در کودکان زیر ۶ ماه نیازمند معاینات پزشکی است. هرگونه تبِ بالای ۱۰۲ درجه‌ی فارنهایت (معادل ۳۸٫۹ درجه‌ی سلسیوس) و درد شدید گوش در کودکان، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

تشخیص عفونت گوش

پزشک معالج با وسیله‌ای به نام اُتوسکوپ که دارای چراغ و لنز بزرگ‌نمایی است، گوش بیمار را معاینه خواهد کرد و ممکن است موارد زیر را مشاهده کند: قرمزی، حباب‌های هوا یا مایعات چرک‌مانند در گوش میانی؛ ترشح مایعات از گوش میانی؛ سوراخ در پرده‌ی گوش؛ وَرم یا تخریب پرده‌ی گوش. چنانچه عفونت در مرحله‌ی پیشرفته باشد، پزشک معالج ممکن است از مایع داخل گوش نمونه‌برداری کند تا تشخیص بدهد که آیا بیمار به انواع خاصی از باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها آلوده شده است یا نه. همچنین پزشک معالج ممکن است سی‌تی اسکن از سر را تجویز کند تا ببیند که آیا عفونت از گوش میانی فراتر رفته است یا خیر. درنهایت، شاید بیمار به‌ویژه درصورت ابتلا به عفونت مزمن گوش به انجام تست شنوایی نیاز پیدا کند.

درمان عفونت گوش

بسیاری از موارد ابتلا به عفونت‌های خفیف گوش بدون دخالت پزشکی بهبود می‌یابند. برخی راهکارهای زیر می‌توانند درصورت بروز عفونت خفیف مؤثر واقع شوند: کمپرس گرم به‌وسیله‌ی حوله؛ مصرف مسکّن‌هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن؛ استفاده از قطره‌‌‌های گوش؛ مصرف داروهای ضداحتقان مانند سودواِفِدرین. دقت داشته باشید که از مصرف خودسرانه‌ی دارو بپرهیزید و چنانچه پس از مصرف دارو (البته طبق توصیه‌ی پزشک) بهبود پیدا نکردید، وضعیت‌تان را مجددا به اطلاع پزشک معالج برسانید تا درصورت نیاز برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کند. پزشک درصورت تشخیص علائم عفونت گوش در کودکان زیر دو سال نیز ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند. چنانچه آنتی‌بیوتیک دریافت کردید، حتما باید دوره‌ی درمان را بدون قطع خودسرانه‌ی دارو ادامه بدهید. اما در مواردی که عفونت گوش با راهکارهای درمانی معمول برطرف نشود یا فرد در طول مدتی کوتاه به دفعات زیاد به عفونت گوش مبتلا شود، شاید انجام جراحی ضروری شود. اغلب اوقات، مایع جمع‌شده را به‌وسیله‌ی لوله‌هایی که در گوش کار گذاشته می‌شوند، تخلیه می‌کنند. در مواردی نیز که مشکل از آدنوئیدهای بزرگ‌شده باشد، جراحی برداشتن آدنوئید انجام خواهد شد. ریحان برای درمان عفونت گوش و گوش درد های جزئی می تواند بسیار مفید باشد . پنج برگ ریحان تازه راه له کنید و سپس دور گوش خود بمالید مواظب باشید درون گوش شما نرود شما همچنین می توانید چند قطرره روغن ریحان را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس یک پنبه به آن آغشته کنید و سپس به آرامی درون گوش خود داخل گوش ، اطراف لبه بیرون و پشت گوش بمالید ، این کار را دو بار در روز تکرار کنیدسرکه سیب گزینه خوبی برای خلاص ضدن از قارج است که ممکن است باعث عفونت گوش شده باشد . سرکه سیب با مقدار مساوی آب یا الکل مخلوط کنید و سپس یه پنبه را به آن آغشته کنید این توپ پنبه را به مدت پنج دقیقه درون گوش خود قرار دهید و بردارید حال صبر کنید مایع از گوش بیرون بیاید و سپس با کمک سشوار گوش خود را خشک کنیدیکی از علل اصلی عفونت گوش ، موم در گوش که سبب رشد قارچ یا باکتری ها شده است می باشد و می تواند با کمک روغن زیتون به درمان عفونت گوش کمک کرد . کمی روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن زیتون را به عنوان قطره گوش استفاده کنید روغن زیتون سبب نرم شدم موم گوش می شود و موم آلوده را با پنبه خارج کنید ، همچنین می توانید از روغن خردل استفاده کنید.پیاز یک عنصر بسیار رایچ برای پخت و پز است ، همچنین به عنوان دارو برای درمان عفونت گوش نیز می توان از آن استفاده کرد . یک پیاز کوچک را ریز ریز کنید و به مدت یک تا دو دقیقه درون یک کاسه یا مایکروویو قرار دهید ، اجازه دهید تا آن خنک شود و سپس آب پیاز را استخراج کنید و دو تا سه قطره از آن را درون گوش آسیب دیده بچکانید همچنین شما می توانید یک پیاز را نصف کرده و یک پنبه را به خوبی به آن آغشته کنید ، سپس پنبه که به خوبی خیس شد به مدت پنج دقیقه درون گوش قرار دهید و دوباره ده دقیقه صبر کنید و این عمل را تکرار کنید

عفونت گوش خارجی

عفونت گوشهای خارجی بیشتر در افراد جوان و یا میانسال و معمولا در فصول گرم سال مشاهده می شود. همچنین در کسانی که در آب و هوای مرطوب زندگی می کنند یا افرادی که عادت به دستکاری گوش دارند و یا وسیله ای مانند سمعک دارند و یا شرایطی دارند که مرتب گوششان دستکاری می شود، بیشتر روی می دهد.عفونت گوش به دو دسته تقسیم می شود، دسته نخست عفونت گوشهای خارجی که مجرای گوش خارجی و لاله گوش درگیرش می شود و دسته دوم عفونت گوش میانی که معمولا به دنبال سرماخوردگی و عمدتا از طریق عفونت های بینی و سینوس ها و سیستم تنفسی فوقانی و یا از طریق لوله ارتباطی که بین گوش و بینی قرار دارد؛ به گوش منتقل می شود که این دو دسته از همه نظر با هم متفاوت هستند و بنابراین باید جداگانه بحث شوند.

بیشتر بخوانید : درد لاله گوش ♥ التهاب گوش ♥ گوش درد ♥ پارگی پرده گوشزنگ زدن گوش

شعر در مورد صلح جهانی

شعر در مورد شکر نعمت

خواص دم کرده بابونه برای مو

پوست مرغ و رویش مو

درمان بی اشتهایی کودک با طب سنتی

عفونت گوش میانی چیست

گوشت اردک حلال هست

خواص دم کرده ی بابونه

چربی پوست مرغ برای رشد مو

درمان بی اشتهایی کودک یک ساله در طب سنتی

عفونت گوش نوزاد هشت ماهه

گوشت اردک حلاله؟

تلخی لیمو عمانی در غذا

برای رفع بوی بد دهان

شعر در مورد تقدیر

شعر در مورد بغداد

شعر در مورد تحقیر شدن

خواص بخور بابونه برای پوست

خواص پوست مرغ

بی اشتهایی کودک هنگام سرماخوردگی

عفونت گوش خارجی نوزاد

گوشت بوقلمون برای کودکان

خواص چای بابونه برای پوست

پوست مرغ واسه سگ

درمان بی اشتهایی کودک در سرماخوردگی

عفونت گوش خارجی در نوزادان

گوشت بوقلمون برای زنان باردار